lördag, maj 26, 2007

Karl gräver ett dike

Kommer du ihåg? Räkneexemplet från skolan. Där Kalle gräver ett dike och är ytterligt exakt. Han gräver nämligen en halv meter per halvtimme. Inte mer, inte mindre. Och hur länge tar det då innan han grävt fyra meter?

Idag har jag grävt. Slitsamt. Hårdpackad grusyta, sedan stenig Smålandsteg. En del av gården, närmast husets entré skall bli perennrabatt. 60 cm djupt skulle det också vara. När jag satte spaden i gruset första gången med all den kraft jag kunde uppbåda, så tänkte jag - det här går aldrig.

Spadspetsen sjönk ner ungefär en halv centimeter. Sen var det stopp!

Nytt försök. Samma resultat. Det var i detta ögonblick jag började förtvivla. Fyra meter lång, en meter bred med en lätt ökning av bredden i ena änden (1,5 m), minst 60 cm djup. Så skulle rabatten se ut. Det här skulle ta tid.

Nu vet jag svaret på matteexemplet ovan. Jag har facit.

Det tar hela dagen!

Fast jag heter ju inte Kalle, förstås.
Kanske är det förklaringen.

*****

Inga kommentarer: