onsdag, maj 23, 2007

Ute och cyklar

Jag har stor respekt för våra trafikregler. Försöker så gott jag kan att följa dem i alla lägen. Håller mig till exempel på höger sida av vägen, "där så är möjligt", som det stod i någon gammal vägtrafikförordning för länge sedan.

Även när jag cyklar är jag trogen de allmänna och lokala förordningar som gäller. Allt i tron på att trafikmiljön då blir bäst. Cykeldårar finns det gott om. Det är välbekant. Och jag vill inte räkna in mig i den kategorin.

Och vem möter jag på cykelbanan i stram majestät, promenadcyklande, med stora mörka solglasögon tittandes på omgivningen, om inte kommunstyrelsens vice ordförande. Rakt emot mig, oskyldige lunchcyklist, och en annan laglydig medborgare.

Vi, min medtrafikant och jag, fick i sista stund slänga oss över på fel sida av cykelbanan för att undvika kollision.

(V)ice ordföranden seglar (v)idare, helt omed(v)eten om den hotande situationen, (v)an som han är att hålla till (v)änster, därigenom förmodligen manifesterande sin motvilja mot högertrafikomläggningen i september 1967.

*****

Inga kommentarer: