måndag, juli 06, 2009

Krossad illusion

Jag färdas ofta jorden runt. Varje dag. Det ingår i jobbet. Inte fysiskt förstås, men i tankarna, och av nödvändighet.

Idag råkade jag snubbla över Tombouctou. Inte för att någon kund skulle besöka platsen Den skymtade bara förbi, när jag letade en annan afrikansk stad med hjälp av Google maps. Tombouctou - Smaka på det namnet. Exotiskt. Men för mig innebär det också ett minne.

Tåget till Timbuktu, hette en barnbok, som jag vet att jag hade. Vad den handlade om vet jag inte. Men förmodligen om ett litet ångloksdraget tåg, som korsade öknen för att komma till den lilla staden i Mali. Jag har ett vagt minne av hur boken såg ut. Jag har letat efter en bild av den på Google, men inte lyckats.

Jag kunde förstås inte låta bli att spana in Timbuktu, eller Tombouctou som staden egentligen heter.

Två saker vet jag nu om den.

Det är svårt att odla gräsmatta där.

Färgbild från Google maps

Och inte verkar det finnas någon järnvägsstation heller.
Kanske för att det inte finns någon järnväg.

*****

Inga kommentarer: