torsdag, juli 02, 2009

Två av fyra

Tänk att det skulle dröja sextio år! Men idag gick en gammal dröm i uppfyllelse. Helt oväntat. Helt plötsligt.

Numera uppskattar jag upplevelser som present, om nu någon skulle komma på idén att vilja ge mig något. Nyss fyllda jämna år, har jag blivit uppvaktad mer än någonsin, trots att jag egentligen inte hade tänkt fira.

Ikväll kom en uppskattad, om än senkommen present, när vi var på väg till stugan, för bara någon halvtimme sedan. Vägen slingrar sig över kullar genom skogen.

- Titta! En björn, säger vi nästan unisont i bilen.

Mitt på vägen står den, kanske 40 meter från oss. Ett kort möte, öga mot öga. Jag tvärbromsar och sambon börjar famla efter kameran.

Tyvärr hade vi en bil bakom oss, som inte uppfattade situationen, utan lite irriterat körde om. Björnen valde snårskogen. Vi körde fram till det ställe där den försvann. Bara några tiotal meter in från vägen såg vi de små runda öronen sticka upp. Men snart var den borta.

Vi var på väg ut ur bilen för att spana lite, men avstod, då vi insåg att den kanske hade ungar, som väntade på andra sidan vägen.

Men ett möte var det.

Järv och björn. Nu återstår bara två till av de fyra stora.
Lo och varg.

Ska jag behöva vänta 60 år till?

*****


Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: