söndag, juli 05, 2009

Öga för detaljer

Flera gånger har jag klagat över hur faktaartiklar i dagspress ibland fullständigt saknar pedagogik.

Ta till exempel den häpnadsvärda lilla artikel som jag fann, när jag skummade DN på nätet i morse.

Här följer ett litet utdrag:
Martin Jones hade för länge sedan gett upp hoppet om att åter kunna se då han hörde talas om kirurgen Christopher Lui och dennes team från Sussex Eye Clinic i Brighton. De är ensamma i världen om den revolutionerande metoden som väldigt förenklat går ut på att tanden omformas och placeras i en optisk lins. Därefter fästs den innanför kinden där den under två månader tillgodogör sig omkringliggande vävnad. Slutligen opereras den in i ögonhålan.

Anledningen till att just en tand används – förutom att det uppenbart tycks fungera utmärkt rent pr-mässigt – är att den är organisk. Forskarna tror nämligen att kroppen lättare skulle stöta bort annat material, exempelvis plast.

Två veckor efter den åtta timmar långa operationen kunde Martin Jones se igen. Och den första han hade ögon för var sin fru – som han gifte sig med för fyra år sedan och aldrig tidigare sett.


Jaha! Hurdå? Vadå?
Fick du några svar?
Hos mig uppstod bara ett enda stort frågetecken.

Läs gärna hela artikeln du också. Som hämtad ur slaskpress. Men det är Dagens Nyheter.

Berätta sedan för mig!

*****


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: