söndag, juli 19, 2009

Lättjans dag

Inte har man gjort ett skapandes grand idag. Sol från totalt molnfri himmel. Söndag är vilodag, som om det nu skulle spela någon roll. Jag har ju semester.

Hängmattan kom väl till pass. Plöjer helgens tidningar som inte hunnits med. Putsar cykeln, den blå stålhästen, som nu blir nödvändig för att få veckans dagstidningar. De hämtas ju två kilometer bort. Och lika långt tillbaka. En lagom cykeltur sådär på morgonkvisten, före frukost.

Gör mig också en tur till jordgubbslandet för att plocka åt mig dagens skörd av norrbottniska gubbar, mognade i svalt klimat och med mycket ljus. Det ger extra sötma och fyllighet åt smaken. Det får bara vi uppleva, som bor här. Våra jordgubbar "exporteras" inte. Det finns ingen efterfrågan från södra Sverige, sägs det. Bara ett år, när skörden slog helt fel i syd, har vi fått äran. Konstigt att kvalitet inte efterfrågas mer.

Sedan sätter jag mig på ljugarbänken en stund och studerar guldvingen.

Och vickar på tårna.

*****


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: