onsdag, oktober 14, 2009

Klassiska våningar



Så ser en mängd skyltfönster ut här i Luleå i dessa dagar. Förmodligen är det samma sak hos dig. Jag vet ju vilken affär fönstren tillhör. Men vad menas?

Handen på hjärtat... Hur stor del av de förbipasserande tror du det är, som förstår vad det står på de gigantiska skyltarna? 98 procent, 50, eller 3. Kan du själv tolka budskapet, rent bokstavligt?

Varför i herrans namn ska vi pryda våra skyltfönster med stora engelskspråkiga skyltar? Skäms vi för vårt eget språk. Riktar de sig till en internationell publik. I så fall är det lite fel säsong åtminstone här i stan. Turisterna är inte så väldigt många i oktober. Är det affären som vill imponera med sina kunskaper.

Egentligen borde jag gå in och fråga vad som menas. Jag kan ge mig på att ingen enda anställd - jag lovar - kommer att kunna svara på frågan vad det står på skyltarna.

Har affärskedjan kanske blivit uppköpt av någon utländsk jätte. Eller är det en svensk butik som satsar på att expandera utomlands. Coat Al's?

*****


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: