.. med försäljning av tjänster, där lagret är världsomfattande och virtuellt och endast består av färskvaror, som kan plockas av kolleger på vilken plats på jorden som helst närsomhelst, så blir det stundtals väldigt stressigt.
Den senaste stunden har varat i tre veckor nu.
*****
I mitt nästa liv ska jag i alla fall inte arbeta på resebyrå.
SvaraRaderaDet vet jag.
Bestämt.
Jag har i ett par veckors tid försökt boka en tågresa med det före detta statliga järnvägsbolaget, och det är min själ ínte lätt. Det går inte att boka på nätet när det är olika sorter som ska resa. Det går bara att kryssa i "herr" eller "dam". Inte tre dam och en herr, tack. Att ringa är rent hopplöst. När man har hittat en resa som inte kostar skjortan (mer än flyget, hur man än vänder sig) och ringer så finns den inte kvar, i alla fall inte till det priset, när man stått i telefonkö färdigt. Om man över huvud taget kommer fram, det är rätt vanligt att man bara blir bortkopplad. Hur står du ut?
SvaraRaderaElisabet: Haha - Du kanske skulle prya någon gång.
SvaraRaderaIngela: Nu är det ju så att vi använder proffshjälpmedel, som gör det hela enklare. Men det tar vi ju betalt för, förstås. Å andra sidan så är det så att tågbokningssystemet (som inte är = SJ) är lite gammalt och trött. Det kommer att lämna in, senare i år och ersättas av en piggare variant. Det ser vi fram emot. Nu är jag inte den störste tågbokaren. Tjänsteresor företas mestadels med flyg och går mestadels väldigt långt. Idag har Kiev, Aleppo (Syrien), Dallas, Perugia, Tirana, Calgary och Edmonton varit på tapeten under eftermiddagen. För mig, alltså. Jo - Patra också. Javisst, ja - Miami höll jag på att glömma.
SvaraRaderaKollar man Veolia och SJ samtidigt så dyker det upp olika resor till olika priser. Och om man ringer är det ytterligare ett alternativ medan det man ser på webben inte finns alls.
SvaraRaderaIngela: Det handlar alltid om den så hyllade valfriheten. Dvs till slut väljer man inget alls. ;)
SvaraRadera