tisdag, mars 08, 2011

Om man möts av ...

.. en glatt krökt rygg och ett par pigga små ögon när man närmar sig ruccolasallden som serverades till kycklinglasagnen idag, kan man väl anse att det som serveras är färskt och obesprutat.

Eller hur?

Tyvärr slutade det väl inte så bra för den lilla blivande fjärilen, kan jag tro. Den nöjde sig inte med att bli lyft från tallriken tillsammans med sitt blad, utan kröp över bordskanten och hoppade ner på golvet.

Vidare öde ej känt.

*****
PS. Salladen smakade i alla fall utmärkt.

4 kommentarer:

Elisabet sa...

Det hände iblanda att kunder återkom - ilskna - med ett salladshuvud, dom hade nämligen hittat en liten fluga där i mitten.

H U R   kan man sälja något sådant?

När man då säger att ..."det visar väl i alla fall att salladen inte är besprutad, ja, om nu den lilla flugan lever ...?" så får man nästa skopa med ovett.

Man frågar sig hur människor överlevde förr?

Bert sa...

Elisabet: Jag tar det som ett tecken på bra kvalitet. Det var ju bara en (1) liten pigg och grön larv, som kommit lite fel.

Turtlan sa...

Min kompis S är "mattant" på en grundskola. Lagar mat, dukar och serverar.
För något år sedan hittade en elev en larv i en salladsskål.

Usch och fy och hur kan det vara så. Farligt! Äckligt. Vän S försökte stilla det hela men efter "fyndet" så var det inga fler barn som tog sallad den dagen!

Hon smidde då planer för att stilla chocken och köpte med en påse små geléråttor till nästa dag.
De smög hon sedan ner i salladsskålarna och sa till barnen att idag är det inte larver i salladen utan små råttor....

Huvva sa nog barnen men nyfikna som de är så kollade de in salladen...
När de sen hittade godisråttorna så skrattade de gott och lastade på rejält med sallad.
Alla glömde snabbt incidenten med den lilla larven. Istället undrade de när de skulle få råttsallad igen.

Smart drag tycker jag. Snabbt avdramatisera det hela och få barnen på andra tankar.
S hade annars anat föräldraramaskri och dylikt.

Hej från mig :)

Bert sa...

Turtlan: Fiffigt.

Jag är inte speciellt kräsen, när det gäller naturliga saker. Det är klart att hade jag hittat ett helt larvbo där i salladen, hade jag väl klagat, eller åtminstone påpekat det för kocken. Eller om larven varit död.
Men nu var den pigg och synnerligen levande. Ett gott tecken på kvalitet. Tycker jag.

Jag har varit med om liknande saker förr.