måndag, juni 24, 2013

Kluven

Fackförbundet Kommunal är ute i strejk. Buss- och tågförare strejkar, liksom den del av deras serviceorganisation.

De vill ha bättre villkor. Säkert välmotiverat. Många jobbar konstiga tider med delade skift och stressiga tidtabeller. Det är dem väl unt att få lite bättre ordning på sina arbeten.

På en punkt höll jag med dem. Det som handlar om att de blir utan jobb om någon annan trafikoperatör genom upphandling får ta över en verksamhet. Då vill förarna följa med till det nya företaget. Schysst, tyckte jag. Det är väl rimligt.

Sedan började jag tänka efter och dra paralleller i min egen jobbvärld. Vi har en del stora företagskunder, som vi servar enligt avtal. Vi har vunnit en upphandling. Den största kunden är min grupps ansvar och dominerar nästan helt vår verksamhet. I snart 30 år har den kunden handlat av oss och ny upphandling sker med jämna mellanrum.

Den dagen kan komma, att vi inte blir första valet längre. Den dagen får vi nog säga adjö till fyra medarbetare. Kanske fler. Inte kommer vi att få flytta över till någon annan organisation. Så varför Kommunals medlemmar?

Hm!??

*****

Inga kommentarer: