måndag, december 09, 2013

Ätstörning

Igår läste jag Stefan Rössners debattartikel om kost i DN. Jag har egentligen ingen åsikt om innehållet. Det intresserar mig inte, helt enkelt.

Däremot är jag fascinerad av hysterin, som råder i Sverige angående alla möjliga kostinriktningar som haglar över oss. Enligt Rössners artikel är vi också rätt ensamma i Europa om att byta kost var tredje månad, allteftersom nyckerna och modedieterna väller fram över kvällstidningarnas sidor.

Och jag ser det både här och där  i min omgivning. Vi har blivit ett matvilset folk.

Jag lade ut en kort åsikt på Facebook. Och visst vaknade folk. Kommentarerna kom direkt. För och emot Rössner. Och det har jag väl inget emot. Men det var ju som sagt inte vad han skrev, som jag kritiserade. Inte heller rosade.

Men hysterin!
"Vi måste sluta ... " skriver han.

Jo - Det tycker jag också. Många äter fel. Kunskaperna är dåliga och skräpmaten för billig. Att byta diet efter tre månader är heller ingen lösning. Bara för att slaskpressen hittat något nytt att gotta sig åt. De enda som mår bra är de som tjänar pengar på eländet.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,


1 kommentar:

Anonym sa...

Amen
/bettankax