måndag, juli 13, 2015

Vitklöver

Tidningsjoggen blir ibland rena intervallträningen. Och det är väl inget att beklaga. Det lär ju vara effektivt. Intervallerna beror på vad man hittar i vägkanten. Sådant som bara måste dokumenteras.

Vi inträder nu i rödklöverns tid. Här på Rånlandet växer rödklöver på en del ställen längs vägarna. Även den stora vägen i mot Råneå har långa rabatter med blomman. Det ser faktiskt planterat ut.

Idag stötte jag dessutom på vitklöver ...... Nej, så var det inte! Visserligen blommar vitklöver i mängder, men det här var något annat. Vit rödklöver. Vet inte om jag lagt märke till sådana förr. Men snygg var den. När jag började spana lite extra, så fanns det några spridda exemplar just här vid vår tidningslåda.

Och inte nog med det. Sedan upptäckte jag en riktig rödklöver. Rödare än röd. Ceriseklöver, kanske. Slutligen ett mellanting. En Skärklöver.

Nej - alla är rödklöver. Men de här färgvarianterna var rätt nya för mig.

Hur många har du?

(Samtliga bilder tagna med mobilen.)




*****

2 kommentarer:

Kersti sa...

Hemma vet jag inte hur många färger jag har på rödklövern. Här i Skottland Findhorn är det ett överflöd av vitklöver som tar över och motar ut många andra växter. Så invånarna för ett stillsamt krig mot dem för att försöka ge de andra växterna en chans. Själv tycker jag att den är vacker men det har jag inte riktigt vågat säga högt.

Bert Bodin sa...

Vitklöver är väldigt vacker. Särskilt på nära håll. Se här: http://2.bp.blogspot.com/_sP8biLzgSi8/SMQIZIfHx-I/AAAAAAAAClA/fYPK4wzUgFI/s1600-h/P9070022.JPG