tisdag, februari 06, 2018

Kylslaget

 - Men guuu' va' kallt det är, säger grannfrun som kommer emot mig på gatan.
Det är 23 grader. Och blåst!
 - Jo. Fast vi är ju klädda. Och jag går i medvind, säger jag.
 - Visst. Jag är också klädd. Men ansiktet. Det är ju här man fryser, säger hon och klappar kinderna.
 - Sant, säger jag, och berättar att jag varit och ätit lunch på Bistron, som ligger vid teatern. Jag var rädd att jag skulle förfrysa kinderna på väg dit.
 - Jag förstår det, säger hon. Jag hade tänkt gå ut och gå, men det får vara. Jag gick och köpte gardiner, så nu får jag väl gå hem och hänga upp dem istället.
 - Ja, jag har varit och köpt en ny eltandborste, säger jag. Så jag får väl gå hem och borsta tänderna då.

Vi skrattar och går vidare med våra ärenden.


*****

Inga kommentarer: