tisdag, september 04, 2018

Orsak och verkan

När man skummar "smånyheterna" i exempelvis DN, så hittar man ofta saker att fundera över. Idag var det två notiser som jag fastnade för. De har också varit omtalade i radion under dagen.
Övervikt och fetma är vanligare i glesbygd jämfört med storstäder. Högst är andelen i Härjedalen och Västernorrland där 16 procent av fyraåringarna har övervikt eller fetma, visar en sammanställning som barnhälsovården i landstinget Sörmland gjort.
Paulina Nowicka, professor i kostvetenskap, ser några olika förklaringar:
– Barn på landsbygden har sämre möjligheter till fysisk aktivitet höst och vinter. Sedan är tillgången till god primärvård och hälsovård sämre och de fångas inte upp lika tidigt.
-----
Det där synar jag. Skulle ungar på landsbygden vara rädda för att vara ute på vintern? Ja, möjligen på sydliga breddgrader i Sverige, där vintern lämnar en hel del att önska. Men det skulle väl i och för sig också gälla ungar i storstan? Men stora delar av Sverige erbjuder nog bra möjligheter till uteaktiviteter. Skidåkning, skridskor, och annat.

Däremot kan jag ana att nedanstående notis pekar på en del av orsakerna. Och det gäller nog både i stad och på landsbygd, tyvärr.
Det bör vara slut på smygchattandet under borden för franska skolelever, när de nu återvänder för höstterminen. Landets parlament har nämligen röstat igenom president Emmanuel Macrons vallöfte om ett strängare mobilförbud. Enligt de nya reglerna får varken mobiler, ”paddor” eller smarta klockor användas i klassrummen i låg-, mellan- och högstadiet. Även gymnasier tillåts nu att införa förbud om de vill.
-----
Och jag säger - Heja Macron! Du är modig du.

Vem vågar ta itu med den största boven när det gäller fetma? Godis och läsk. Det borde vara förbjudet att sälja läsk till lockpriser. Chockhöj istället priserna. Och lösgodiset ... Förbjud det!

Två enkla åtgärder. Men ingen törs.

*****

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Håller med herr Macron! Och jag tror inte att den största boven är godis och läsk; jag tror att det till 90% har att göra med allt mer stillasittande. Det är inte BARN som köper mest smågodis, ja, godis öht, det är vuxna som ska mysa till det på helgerna!

Bert Bodin sa...

Föräldrar ska väl vara förebilder för barnen. Förbjud lösgodis!

51% av den vuxna befolkningen i Sverige räknas som överviktiga. Varannan person!!! För stillasittande? Vem tar efter?

Elisabet. sa...

Nej, jag tycker att det ska få finnas kvar. Ska vi då förbjuda kanelbullar, tårtor, fläsk, glass ...? Vem bestämmer vad? Tillverka däremot ännu mindre godispåsar till lösviktsavdelningen, alternativt höj priset! (Själv köper jag nästan aldrig lösviktsgodis, men är tjock ändå ,-)

Bert Bodin sa...

Jamen då tycker vi olika. Så bra.

Men jag ser ändå inte meningen medatt använda läsk som lockvara och 20-meters godismontrar från golv till tak fyllda med socker och grissvålar (gelatin). Äckligt och alldeles för billigt. Men dyrt när vården får ta över.

Elisabet. sa...

Ja, jag håller med dig i att det är onödigt, men det beror ju på att vi aldrig dricker läsk. Såg en bild/annons från den icabutik i vilken jag arbetade i Malå, med hur många hyllor för läsk som helst! Obegripligt för mig, som dricker kranvatten och aldrig skulle betala för sånt på flaska. Där är jag enig. Onödigt, ja. Men är jag den som ska bestämma vad andra ska dricka, alt. äta?

Bert Bodin sa...

Jo.

KulTur i Natur - Tony sa...

Jag är väl ingen renlevnadsmänniska på det sättet, men när jag hur högstadie- och gymnasieungdomar sticker över till matvaruaffärer och handlar chips, godis och läsk på lunchrasterna istället för lunch, det gör mig verkligen oroad inför deras kommande år.

Bert Bodin sa...

Den oron är nog berättigad.