torsdag, oktober 01, 2020

Den kriminella svensken

Jag har ett förslag. Ett förslag som skulle ge ett antal nya jobb. Självfinansierande, dessutom. Det gäller att stävja kriminalitet. Inte av den där grova sorten, men ändå. Jag tänker på trafiken.

Idag, när jag promenerade hem från frisörbesöket gick jag på den så kallade Mjölkuddsbanken. Det är infarten mot centrala stan från norr, kan man säga. Fyrfilig väg. 70 km i timmen är tillåtet. Men saken är den att där verkar de allra allra flesta tro att 70 är minimihastighet. Här skulle ett par trafikövervakare med tillämpliga befogenheter kunna tjäna ihop till en rätt fet lön om de fick chansen. 

Jag såg flera exempel där föraren satt med mobilen i handen. Och jag har väldigt svårt att förstå varför man måste köra 90 km i timmen mellan två rödljus. Är det bara för att det är kul att bromsa? Konstiga nöjen folk har i så fall. 

Även på den kombinerade gång- och cykelbanan där jag höll till var jag rätt skraj ibland. Där kom den unga killen på cykel i hög fart mot mig, ivrigt knappande på sin mobil och utan en enda hand på styret. Ett annat exempel var inte lika hårresande. Där hade cyklisten i alla fall en hand på styret, men den andra höll i telefonen, som han stirrade ner i under minst de 150 meter som jag höll uppsikt på honom. Han tittade inte upp från den en sekund ens. Hade nästan önskat att han skulle köra ner i någon grop och vakna till, men det kanske är att gå för långt.

Sedan uppenbarade sig en tioåring glatt slalomsvingande i hög fart på en elsparkcykel. Han hade kul. Men är det verkligen tillåtet för tioåringar att framföra motorfordon på gångbana?

500 spänn i böter - direkt på plats. Swish går bra. Det skulle ge stålar under en dag. Många, många tusen sköna slantar. 

Hur är det fatt, svenska folk?


*****

4 kommentarer:

Allmycke sa...

Så sant. Blev nästa överkörd av en mamma med barnvagn i Älvsbyn idag för att hon inte hade ögonen på nåt annat än mobilen när hon och jag möttes på ett övergångsställe.

Bert Bodin sa...

@ Allmycke

Det är märkligt hur mobilen kan vara så dominant. Är jag ute på stan kanske jag tar upp den ur fickan en gång i kvartalet. Och då är det för att det ringer eller för att söka någon för ögonblicket viktig information.

Elisabet. sa...

Och jag möter hur ofta som helst lastbilschaufförer som verkar titta på film i sina mobiler. Finns de någon mamma eller pappa som drar en barnvagn utan att samtidigt kolla i mobilen? Jag har knappt noterat en enda en. Ofta likadant i lekparker.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Ja, som du/vi ser, delar många samma erfarenhet. Något är allvarligt fel.