tisdag, oktober 20, 2020

Jag förstår inte

Nu diskuteras återigen en digital valuta, e-krona, som någon vill införa i Sverige. Kina sägs ligga i framkant och tillämpar redan sin variant. 

Och jag fattar nada. Jag använder så gott som inga kontanter alls, sedan många år. Det är kort och swish som gäller. Digitalt så det räcker. Inte heller springer jag till banken med mina räkningar och betalar. Jag får ju nästan inga springbara räkningar. De kommer digitalt i min e-post. 

Så varför ska jag ha en extra valuta, undrar jag.
Någon i radion sa att det vi har nu, nämligen kort kopplade till någon bank, bara föder bankerna. Så vem föder vi med en extravaluta? Någon är det väl. Kommer vi att ha prislappar på varorna som säger
Swish och kort: 780 kronor

 E-krona: 23

Jag bara undrar.

Och vem kan förklara. 

Du?

*****

Inga kommentarer: