måndag, augusti 02, 2021

Kan någon ...

.. vänlig och pedagogiskt begåvad människa berätta hur det där med Bitcoin fungerar.

Det pratas mycket om det nu. I vissa länder förbjuds det. I andra verkar det helt okej.

Och jag begriper ingenting. Hörde häromdagen att 1 bitcoin är värd ca 325000 kronor. Hur sjutton ska man då göra om man vill gå på kiosken och köpa Aftonbladet (vilket jag aldrig skulle göra, oavsett valuta, men ändå) och vill betala med kryptovalutan? Får jag då växel tillbaka i svenska kronor? Bäst att ta med sig en rejäl väska då.

Som sagt ... denna så kallade kryptovaluta är ju inte knuten till någon bank. Hur har jag då kunnat köpa bitcoin? Jag måste ju betala till någon, antar jag.

Som sagt; upplys mig gärna!

*****

12 kommentarer:

Monet sa...

Jag skickade dig ett mail i denna komplicerade fråga!

Turtlan sa...

Skumt säger jag. Ingen aning säger jag också.

Förresten. Fick nyligen berätta för min kompis 17 åriga dotter vad en check var för något. Ja Du vet, man skrev en check och betalade med.
Hon skrattade gott och undrade säkert vad vi höll på med för skumt på 1900-talet.

Elisabet. sa...

Jag avstår. Men minns - apropå Turtlans kommentar - när vi hade en sån här "drag-apparat" i kassorna där vi drog kort och en slags blankett och man skulle kolla i ett register om kortet var spärrat eller ej. Vilket jobb!

Bert Bodin sa...

@ Monet

Har inte synts till.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Fast check är ju helt enkelt en "fullmakt", som man ger till någon, som kan få pengar för den.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Kortdragare, hette den väl, den där apparaten.

Monet sa...

Skickat om mail två gånger, har det fortfarande inte kommit?

Bert Bodin sa...

@ Monet

Nix - intet tecken. Mysko!

Monet sa...

Har prövat ytterligare en gång…

Bert Bodin sa...

@ Monet

Sorry. Inte en endaste bokstav.

Har du skrivit rätt adress?
bert.bodin@telia.com

Monet sa...

Ja, det har jag - använt den flera gånger tidigare utan problem? Himla konstigt!

Bert Bodin sa...

@ Monet

Mycket underligt!

Jag har även kollat "skräppost" osv. men där finns heller inget. Hm?

Undrar om det är annan mejl som inte kommer fram?