måndag, augusti 23, 2021

Det är ju kräfttider.

Så var det dags att ta tag i en ny bok igen. Och varför inte låta kräftorna sjunga, istället för att skråla själv på något kräftkalas. 

Jag tycker om kräftor, men är ingen storkonsument. Det är ett par år sedan som jag överhuvudtaget åt några. Och då ska du veta att Råne älv, som mynnar några kilometer från vår stuga, räknas till goda kräftvatten. Den riktiga kräftan, också. Det är lite av folkfest i trakten, när fisket släpps fritt. 

Men här handlar det mer om människor; om en flicka som blir ensam kvar på bostället i träskmarkerna, efter att en efter en av hennes anhöriga gett sig iväg på nya äventyr i livet. 

Hon blir en udda figur i den "gemenskap" som finns, i och med de som bor i trakten runtomkring. 

Boken har uppmärksammats en hel del och fått bra omdöme. Vi får väl se vad jag tycker.

*****


6 kommentarer:

Thalassa sa...

Den har jag läst. Bra bok!

Bert sa...

@ Thalassa

Bra - då litar jag på dig.

Anonym sa...

En av många bra läsupplevelser i år./ Babsan som glömt inloggningsuppgifterna

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Tack. Förväntningarna stiger. 😉

Anki Sandström sa...

Jag släppte den efter kanske halva. För banal! Mkt intressant höra vad du tycker - alla jag pratat med som läst den gillar den.

Bert Bodin sa...

@ Anki Sandström

Intressant. Då får vi se om vi är överens.