måndag, november 20, 2023

Annorlunda


November månads vinprovning i kvarteret
var lite annorlunda. Inte för att det gick till på något annat än det vanliga sättet. Nej, det var en något annorlunda vinkultur som skulle avsmakas. Här gällde viner från Kroatien, Serbien, Slovenien, Montenegro och Makedonien. Inte det lättaste att hitta på Systemet. Några kan beställas, övriga får man söka på annat håll. 

Det var uteslutande röda viner. Och vilken 'rödska'. Med ett undantag var det snudd på svarta viner. Mycket, mycket mörkröda. 

Undantaget var vin nummer ett i provningsordningen, det kroatiska Plavac Mediterano. Lite mer normalrött. Smak och doft av bl.a. lingon, sas det. Ja, tänkte jag - det passar kanske till havregrynsgröt, då. Det hade ett pris på 119:- men föll inte i smaken. "Sisådär" skrev jag som kommentar. 
 
Vin nummer två var Tri Morave Red från Serbien. Här blev anteckningen "Gott men kanske inte prisvärt", från min sida. Det kostade186:-. Importören skriver 
"Ett exeptionellt rikt vin med imponerande struktur. Det öppnar sig i lager av aromer av plommon, blåbär, björnbär, och vinbär, följt av toner av mynta, mandel och granit."
Hur nu någon människa kan urskilja alla de där smakerna övergår mitt förstånd. Vad smakar t.ex. granit? Måste man äta sten?

Nummer tre var det slovenska Capris Refosk. Mycket gott. Kvällens favorit för mig. Ganska dyrt 218:-.

Det montenegrinska nummer fyra, Status var också mycket bra, men nu börjar priserna raka i höjden. 260:-.

Slutligen vin nummer fem. Barovo. Mycket, mycket mörkt. Jag gillade det inte lika mycket som nummer tre. Priset avskräcker också. 356:- får mig definitivt att backa.

Så återstår en provning i december för detta år. Då blir det glögg.

Kvällens viner.

*****

5 kommentarer:

Babsan sa...

Jag dricker inte vin så jag kan inte uttala mig.Men jag såg Fråga Lund där man hade samma vin i alla glasen.De visste vilka viner som skulle testas ,lite kul tyckte jag.

Elisabet. sa...

Babsan: Hur blev svaren ...? Låter intressant.

Babsan sa...

Samma vin men de bedömde efter etiketten på flaskan kan man säga😂😂😂

Monet sa...

Såg också det här på Fråga Lund. Och både maken och jag som bott länge bland mängder med sydfranska vingårdar och också varit med och gått kurser och fått diplom och andra utmärkelser i sk vinkunskap i det illustra sällskapet Munskänkarna skrattade högt och sa: Det här har vi ju vetat och tyckt hela tiden - det är ett himla trams kring det här med smak och doft när det gäller vin. Det är faktiskt så enkelt att antingen är det gott eller inte!

Det där kan ju sen variera och vi har alla våra olika preferenser. Så vinprovningar på olika sätt kan ju vara både kul och socialt. Just nu är vår favorit ett modest boxvin, MOOD, ett vitt Chenin Blanc - vi snobbar oss på inget sätt mer än att vi inte serverar gäster ur boxen utan häller upp i våra franska ”pichet” - liten karaff för vanliga viner så som de serveras på franska restauranger som ”husets vin”.

Den som sen sitter på restaurang och ska prova det tilltänkta vinet kan ju fundera på det här med att ”hålla fint” i glaset, låta klunken fara runt i munnen, nästintll gurgla sig och allmänt bete sig som ”vinkännare” en sån som Robert Gustafsson så eminent imiterar. Det där gör man just bara i vinprovningssammanhang. På restaurang tar man en snabb klunk, mest bara för att känna av att vinet inte är mögelskadat av korken, har legat och blivit till vinäger eller är odrickbart av andra skäl. Både salig Magdalena Ribbing och andra etikettpersoner påpekar det här men det tycks inte hjälpa!

Bert Bodin sa...

@Monet

Vi verkar vara överens om att det tramsas rätt mycket när det gäller smak och doft i vin.

Jag håller med dig; antingen är det gott eller också dåligt.