tisdag, maj 28, 2024

Det är inte utan ...

.. att jag skulle kunna lägga en röst på Jonas Sjöstedt någon gång i framtiden. Idag medverkade han i radions P1 morgon och där pratades bland annat mycket om den marknad som jag tycker är sjuk. Nämligen elmarknaden.

Varför ska våra elpriser baseras på vad elen kostar i övriga EU? Helt ologiskt. Det tycker han också. Han menar att vi borde ha en svensk marknad, där vår egenproducerade el kunde ha ett vettigt pris. Sedan kan vi exportera till övriga länder, men då får de betala det som gäller i övrigt i EU. Helt logiskt.

Det är det där jag inte förstår ... t.ex. att vi nu ska bygga en ny elledning från Norrbotten till Finland, för att exportera till dem. Det är väl okej. Men som marknaden funkar nu innebär det att vi i norr får höjda priser???

Nä - ta tillbaka elmarknaden till oss. Får vi elöverskott i framtiden (Det har vi nu i norra delarna av Sverige.) kan andra få köpa. 
 
Så gnidig är jag. 

*****

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Röstar inte på V, men har Jonas Sjöstedt någonsin varit bättre och mer tydlig än vad han är just nu? Förtroendeingivande. Klart bäst av de jag har lyssnat till vad gäller utfrågningar inför EU-valet.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Håller med dig. Han verkar mer konkret, nuförtiden.

Allmycke sa...

Han har min röst. Tveklöst.

Bert Bodin sa...

@Allmycke

Bra!

Själv har jag satsat lite annorlunda den här gången.

Babsan sa...

Han har min röst nåt annat är inte att tänka på