måndag, juni 17, 2024

På vår gård ...

.. har vi grönska och odlingar, men också djurliv. Här har vi hare, och någon gång har igelkott noterats.

Idag åt vi frukost med utsikt mot gården och fick se en fiskmåsmamma med unge utanför fönstret. Jag kunde förstås inte hålla mig från att dokumentera. Går ut med mobilen för att ta bilder. Det gör man inte obemärkt. Ljudliga skrik och närmande fick mig att dra mig tillbaka.

Foto: Bert

Ungen fick vandra runt på egen hand. Mamman satte sig på en högre utkiksplats för att hålla koll.

Någon timme senare går jag ut och kollar igen, och då får jag se att vår lilla andfamilj är på promenad. Förmodligen på väg mot Södra hamn. Jag gick ut för att kolla om den skulle kunna passera vår gata utan risk. Men det blev inget av det, för flocken kröp in under en syrenbuske och stannade där. Den här andmamman har ju klarat detta förr, så ...

Foto: Benke
*****

Inga kommentarer: