torsdag, augusti 29, 2024

Inspiration

Våld, skjutningar och sprängningar börjar bli vardagsmat. Barn engageras av brottssyndikat för att utföra mord. Mot betalning.

Hur tänker barnen, undrar jag. Lite spänning i tillvaron, som ger pengar. Inte dumt. Varifrån får de inspiration?

SVT:s Kulturnyheterna recenserade igår ett dataspel. Ett spel som säkert går hem hos de unga. Det skjuts. Det sprängs. Det dödas. Kul, kul. Att få kliva in och spela med, wow.

I verkligheten finns dock ingen 'reset-knapp'.

Visst påverkas man, om man vistas i spelvärlden. Det säger jag. Man påverkas ju av reklam. Undermedvetet.

Men spelvärlden skyller ifrån sig. Huvudlösa som de är.

Vad tror du?

Här kan du se gårdagens inslag.

*****

8 kommentarer:

Tony sa...

Det kan absolut var en del i det hela.

Bert Bodin sa...

@Tony

När jag hävdar det, är det många som tycker att jag svamlar. Visst - själv kan jag se filmer där det mördas. Men då är jag bara en utomstående person. Jag agerar inte.

Anonym sa...

Jag kan inte glömma episoden på T-banan för många år sedan; en knatte på 5-6 år satt och spelade ett digitalt spel utan framgång trots att han försökte flera gånger. Mamman / vuxna medföljaren säger då: "Jag kan döda honom åt dig!" Det lät så förfärligt i mina öron att jag fortfarande inte kan glömma det!!
För de som var engagerade i spelandet att döda föll det sig naturligt.
Nu har dödandet blivit verklighet och sker dagligen.
/ Carin

Elisabet. sa...

Instämmer. Varför skulle våldsamma spel INTE påverka, när vi vet att till synes vanlig reklam gör det?

Bert Bodin sa...

@Carin

Det ska börjas i tid.

Tack för din berättelse.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Exakt!

Så självklart. Spelindustrin har ett stort ansvar.

Christel sa...

200 meter från dotterns lägenhet på Bergsgatan i Malmö sprängdes det handgranater. Lite väl skrämmande!
Och jag som älskar Malmö.

Bert Bodin sa...

@Christel

Skrämmande!