måndag, juni 26, 2017

Inte blev det ...

.. något skrivet under gårdagen. Söndagen ägnades mest åt hemfärd från Lomselenäs, där vi tillbringat midsommarhelgen med goda goda vänner och god god mat, fantastiskt umgänge och det vanliga midsommarvädret, vilket ofta betyder lite halvrisigt. I och för sig hade vi solglimtar och rätt varmt på själva midsommarafton, men sedan blev det mest regn. Lätt regn. 

Oj - där kommer tåget.
Spännande var det att besöka den gamla nedlagda järnvägsstationen längs inlandsbanan. Stora händelser var förstås när tågen passerade.  Tidtabellen höll vi noga koll på. Och de passerande såg sex glada vinkare på lastbryggan. Tågen var korta, såhär en storhelg, då semesterperioden inte riktigt kommit igång. 

Fjällnejlikan trivs där det finns kopparhalt i marken.
Själva stationen vittnar om en gången tid. Ett stort hus med stationsmästarbostad, godsmottagning, expedition och väntsal. Nu, förstås lite ombyggd. Vi sov i före detta väntsalen, värdparet i stationsmästarens sovrum, och de två övriga gästerna i ett personalrum. Mycket var bevarat. Men mycket är också förändrat. De har jobbat duktigt, våra kompisar.



Här finns en liten film från ett av de stora ögonblicken

(Fungerar kanske bara för dig som har Facebook.)







*****

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så skönt för dig att ha fått besöka Västerbotten!

Elisabet. sa...

Det var jag, Elisabet, som skrev. Testade kommentarseländet ,-)

Bert Bodin sa...

Och det funkar. Det kan vi konstatera.

Biggan sa...

Tack för dagens underhållning, såg filmen med ett leende.

I min barndom tillbringade jag ofta sommarveckor hos a momma i banvaktsstugan hon bott i som ung, nu öde men utnyttjad av oss stadsbor när vi kom på besök.
Det är något visst med järnväg inpå knuten.
Jag förundras ändå hur mormor kunde låta mig gå över den obevakade järnvägsövergången, som lite tulta, för att plocka smultron till momma och mig. /momma=mormor på Jämska/

Bert Bodin sa...

Jo. Jag har förstått att vi har en liknande bakgrund, där tåg och järnväg funnits.