onsdag, juni 21, 2017

Samvetslös

Här har jag gått och småskämts så fort jag tagit bilen ur garaget och kört till stugan. Smugit längs småvägarna och kört åt sidan, så fort det kommit en cyklist.

Nej, riktigt så är det inte. Men nog har jag lekt med tanken att köpa en elbil om Trisslotten slår till. Rent och fint och förmodligen rätt tyst också.

Men så kom en ny rapport igår. Den har gjorts av IVL Svenska Miljöinstitutet. Där har man forskat och räknat ut att de där elbilarna minsann inte är så oskyldiga. Jo, när de är färdiga och ute på vägarna, kanske. Men innan dess!

Att tillverka batterier är nämligen en verksamhet som kostar på. De är inte bara dyra i slantar, utan även vad gäller miljöpåverkan.

Vi köpte vår senaste bil för snart sju år sedan. En diesel. Klassades då som miljöbil och gav skattefrihet på grund av det i hela fem år. På dessa  sju år har den tuffat på cirka 6400 mil. Det är drygt ett och ett halvt varv kring jorden. Lägg därtill att genomsnittsförbrukningen har varit 0,47 l per mil. Inte särskilt mycket.

Nu visar den där undersökningen att tillverkningen av ett genomsnittsbatteri kostar miljön en hel del.
En vanlig elbil av den mest sålda storleken, som har batterikapacitet att köra kanske 20-25 mil i realistiska förhållanden, har ett batteri på 25-30 kWh. Tillverkningen av batteriet har då gett utsläpp på fem ton koldioxid. Det motsvarar förbränning av drygt 2.000 liter diesel.  Därmed kan man köra en snål dieselbil 4- 5.000 mil med mindre utsläpp än batteriet i elbilen orsakat, innan bilen ens lämnat fabriken.
 Och vill man ha större batterier, vilket är en önskan från både tillverkare och bilförare (Då behöver man inte ladda så ofta.), så blir det helt andra siffror.

Då kan en snål diesel rulla 15-20 000 mil, på samma klimatutsläpp som elbilen haft bara för att producera batteriet.
Det blir bortåt fem jordvarv. Och så långt har jag inte hunnit på sju år.

 Så jag väntar nog med elbilsköpet. Använder min knappa halvliter diesel per mil och kör vidare.

För jag kör ju miljövänligt.

*****
Här kan du läsa om undersökningen hos SVT. 
Och här en länk till IVL

3 kommentarer:

annika b sa...

Segel och rullskridskor...?

annika b sa...

Ha! Det funkar! :)

Bert Bodin sa...

Klart att det funkar, annika b.

:-)