söndag, juni 11, 2017

Inget särskilt ...

.. har varit på tapeten idag. En riktig slappardag, alltså. Solen i högform när jag väcks med inbjudan till förstärkt frukost. Det blev alltså inte bara lyxfil (den med björksav) utan också ett glas champagne till löjromskexen. Och avslutning ute på bron med skön utsikt över fjärden.

Tyvärr beslöt sjöbrisen att ta i lite extra senare på förmiddagen med isvind. Havet blev ju isfritt för bara någon månad sedan. Men en bra promenad fick det bli före halvettkaffet. Något måste man ju göra för att vara berättigad till tårta.

Vi passerade och besiktade också det drillsnäppebo som vi upptäckte i dikesrenen till vår infart igår för att seatt allt var i sin ordning. Pappa drillsnäppa ville inte vara med på bild, utan lämnade äggen när vi diskret närmade oss. Men vi var lugna. Boet var alltså inte övergivet.
Skönt.

Dagen går vidare i lugnets tecken. Ibland är det bra med så'na dagar.

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det var ett finurligt sätt att berätta att det var bemärkelsedag ,-)
Men jag läste ju inte, var på bröllop! Aj, aj. Nåja, det tycks ha blivit en fin dag, vilket som. Och drillsnäppan höll jag ett föredrag om, det måste ha varit under högstadietiden. Den stod uppstoppad i en glasmonter och jag tror kanske att det var då mitt intresse för fåglar väcktes.

Bert Bodin sa...

Ja, detta med att fylla år är inte så märkvärdigt nuförtiden. Man är ju liksom så van. 😎

Den där drillsnäppan har verkligen valt ett "dumt" ställe för sitt bo. Den blir ju störd så fort vi ska röra oss från tomten. Jag är lite rädd att den ska överge äggen.

Men nu åker vi hem och lämnar den ifred några dagar. Hoppas få komma tillbaka för att få se ungarna.