tisdag, juni 20, 2017

Går en runda ...

.. efter lunchen. Tar med mig en kasse avlagda sommarkläder och lämnar in dem till Röda korset.

Går ner till småbåtshamnen och tittar ut över miljonerna som ligger där och guppar lite lojt. "Största marinan norr om Stockholm", stod det i någon tidning för en tid sedan. Kanske stämmer det. Luleå räknas till Sveriges småbåtstätaste stad.

Såhär mitt i veckan är det förstås lugnt. Men till helgen sätter det säkert igång. Nu är det rätt folktomt. En kille sitter och äter sin lunch.  Måsarna cirkulerar.  Vattnet glittrar.

Jag vandrar vidare upp mot stan. Stannar en stund i Stadsparken. Här bjuds på lunchjazz varje dag. Nästa vecka blir det även kvällsdito i Norra hamn  och sommaren ut.

Träffar bekanta på en uteservering. Byter några ord. Går vidare hemåt. Lägger mig på soffan och lyssnar på P1 kultur.


*****

2 kommentarer:

christel sa...

Det är just promenader med möten och annat som gör att jag kan tänka mig att flytta till något med civiliserat.
Här träffar jag på kossor och rådjur.
Kanske till Ystad om något år...
:-)

Bert Bodin sa...

Aha - Är du en social typ? ;-)

Själv är jag både stads- och skogsmänniska. Gillar att träffa folk och ta vara på utbudet av kultur etc.
Men lika ofta känns det skönt att bara släppa allt och sticka ut till stugan i skogen vid havet och sitta och glo. Låta tankarna flyga, eller göra något annat än det man brukar.