torsdag, juni 08, 2017

Dagen blir ...

.. till kväll. En varm. Det är nu strax före midnatt 18 grader och vindstilla. Äntligen sommarkänsla.

Lunch blev jag bjuden på. Bistron på kajkanten i Norra hamn. Vännen Anders stod för fiolerna.
- Du fyller ju snart år.
Jag var väldigt populär, för när vi just börjat äta ringer f.d. kollega Rigmor och undrar om vi inte ska äta lunch. Tackade artigt nej.

Efteråt strosade jag på stan. Stannade till och lyssnade på Kulturskolan, som traditionsenligt bjuder på konsert varje år innan skolavslutningen. Så duktiga ungdomar!

En varm hand tar tag i min och jag träffar J. Vi är inte nära vänner, men bekanta genom åren. Han är son till en arbetskamrat till min pappa.

Nu berättar J att han är sjukskriven. Han har problem med hjärtat. En infarkt. Ska opereras än en gång på måndag. Det här visste jag inte.

Vi blev stående länge innan han gav mig en kram och sa hej.
- Frun väntar nog. Och sexåringen ska hämtas på förskolan först.

Dagen går vidare med ärenden. Kostar på mig ett dyrt fika på Friends uteservering. Här sommarvimlas det. Det märks att sommaren varit saknad.

Kvällen kommer med rapporter från England, som verkar göra ännu ett "chockval" där det går dåligt för det regerande partiet med Theresa May i spetsen.

Vi får sova på saken.

*****

Inga kommentarer: