tisdag, juni 27, 2017

Med vänlig hälsning

Snart är det månadsskifte. Den första juli är ett sådant datum som nya lagar brukar börja gälla. Så även i år.

En väldigt märklig lag är namnlagen, som nu förändras. Till vilken nytta, tänker jag. Nu kommer du att kunna välja t.ex. ett dubbelefternamn. Har inte det varit möjligt sedan länge?

Dessutom ska du nu kunna ändra förnamn "hur många gånger somhelst".

Vilka behov finns för detta. I åratal har ju folk med dåligt självförtroende kunnat brodera ut sina namn till oigenkännlighet, till förtrytelse för exempelvis näringar där namn är viktiga och där det är viktigt med korrekt stavning. Eller hur Lhotha Zwännson och andra namnvrängare?

Oj så många konstiga exempel jag sett under mitt yrkesliv och där Lotta Svensson ställt till mycket extrajobb eftersom hon inte påpekat hur hennes namn ska stavas.

Nu har jag inte läst alla bevekelsegrunder som eventuellt finns för att namnlagen ska liberaliseras, men nog tycker jag att det finns mera angelägna saker att lagstifta om.

Med vänlig hälsning
Bhärt Boudeehn

*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Hahahaha! Jag håller med dig, Bhärt!

Biggan sa...

Instämmer med Elisabet!
Bravo Bhärt. ;-)

annika b sa...

:) !

Instämmer gör även Ahniqa!

Men allvarligt talat - om man låter folk byta namn hur som helst, hur ska man kunna hitta gamla bekanta - eller spåra folk i officiella sammanhang?

Bert Bodin sa...

Tack Elisabet, Biggan och annika b.

Men även om det blir enklare, så tror jag att det blir fler konsekvenser än folk anar. Skaffa nya ID-kort, nytt körkort och en hel del annan byråkrati, som inte kommer att vara helt enkelt.