söndag, juni 04, 2017

Trots mörka moln ...

.. på världens himmel har solen öst sitt ljus över oss idag.

En god kaka åkte in i ugnen på förmiddagen medan jag lyssnade på all rapportering från London. 

Sedan gick dagen vidare med lite smått arbete på tomten och en skön promenad. Träffade på nyaste grannarna som höll på att jobba med att höja gäststugan. Den hade sjunkit en del och behövde lite hjälp.

- Förresten ... vad ska vi göra med de små asparna som någon fällt där på allmänningen. De bara ligger där. Ska jag elda upp dom?
- Men kan du inte göra ved, frågade jag. Annars kan vi ta dom.
- Okej. Då kapar jag grenarna så bär jag över stammarna till er. Jag behöver inte veden.

Sagt och gjort. Senare på eftermiddagen kommer han och sambon släpande på aspveden. Den blir bra till bastun.

De stannar ett tag och gör husesyn hos oss.
- Jäklar vilket fint hus, säger M.
- Jovisst, säger jag. Och vore det kaffedags skulle jag bjuda. Men nu blir det inget, sa jag.
Vi skrattar.
- Det får bli en annan gång.

Fullföljde en tradition lite senare. Första humleklappen. Jo, jag brukar klappa humlor på ryggen. Trots den kyliga våren har de flugit omkring en tid. Men idag hamnade en inom räckhåll i några blommor på altanen, så jag tog chansen.

Humlan hade inget att invända.

*****

Inga kommentarer: