onsdag, december 13, 2006

Babel

Som utlovat. Efter soffstunden igår, gick jag ju på bio. Här kommer alltså min första filmrecension på bloggen.

Alejandro González Iñárritus film Babel, lämnar starka avtryck i mig. Tre, eller fyra olika händelser äger rum på olika platser runt i världen. De sker samtidigt, eller åtminstone nästan samtidigt i Tokyo, Marocko, Kalifornien/Mexico. Händelser som till synes är helt oberoende av varandra, trots att de ändå hör ihop. Märkligt och imponerande hur de vävs samman, hur liten världen kan vara.

Alla historierna är gripande människoöden, odramatiska till en början. Men omständigheter, rätt oskyldiga omständigheter, skruvar till dramatiken undan för undan. Nej - Det är ingen thriller, eller deckarhistoria.

Ett bröllop i Mexico, en turistresa mitt i Marockos bergstrakter där byborna blir indragna i för dem overklig och oförståelig internationell (läs amerikansk!) politik, en revolterande tonårsdotter i Tokyo. Kulturerna är många, berättas ömsint, krockar ibland. Men mitt i allt detta visar filmen att vi alla är, bara människor. Med fel, brister och drömmar, som ibland leder fel. Och att vi finns här tillsammans.

Se filmen!

Inga kommentarer: