måndag, december 18, 2006

Snuttifiering



Läs igenom den där notisen! (Klicka för större text!) Visst är den löjlig? Den säger ju egentligen ingenting, annat än att man gjort en undersökning, som visar ett visst resultat. Jag hittade den i DN i fredags. Den är ett typiskt exempel på hur våra tidningar blir mer och mer inriktade på korta, snabba notiser. Notiser nästan utan innehåll. Dålig redaktör rent ut sagt.

Jag skulle kunna skriva en liknande notis. Det är inget jag hitta på, utan en återberättelse av en del av ett radioinslag.

Att raka sig ombord på rymdstationen ISS är ett problem. Astronauterna riskerar att få i sig skäggstrån från sina kolleger. Luften ombord måste vara helt partikelfri. Skäggstrån från en rakapparat kan flyga omkring hur länge som helst, eftersom tyngdlöshet råder. De skulle alltså kunna andas in och ner i lungorna, vilket kan ställa till problem. NASA har länge brottats med detta och lagt ner XX miljoner på att konstruera en metod, som skulle kunna fungera. Men de har nu gett upp, eftersom man inte kunna garantera funktionen till hundra procent.

Istället har man inriktat sig på en helt annan teknik och problemet är löst.


Nöjd?
Jag skulle inte vara det.
Min nyfikenhet sträcker sig längre än så.

Det borde den ha gjort hos DN:s redaktör också. Men h*n var väl trött. Var inte tillräckligt nyfiken, ingen bra journalist. Tänkte inte på läsaren. Huvudsaken var att fylla spalterna. Tyvärr blir våra morgontidningar mer och mer utslätade och liknar slaskpressen.

Men det är inte spaltfyllnad jag vill ha i en tidning.
Det är information.
För den nyfikne.


Inga kommentarer: