torsdag, februari 21, 2008

Hello goodbye

- Det är väl bäst att man bjuder på lunch nu, medan du är lös och ledig.
- Jo, från och med nästa vecka blir det lite mer bundna tider, sade jag.

Vi åkte till Gammelstad, vårt världsarv. Där finns en av Luleås bästa krogar. Kyrkbyns Kök. Populärt ställe. Även om du bara skall äta "dagens" så måste du beställa bord.

Idag fanns tre alternativ som dagens rätt. Mitt val blev reninnanlår och kängurufilé, serverat med norrbottniska murklor, potatismos smaksatt med manchego. Svartvinbärscrème fraiche därtill. Mycket gott.

Härligt ställe. Luleå Gammelstad är en sevärdhet. Kyrkbyns kök en liten pärla.
Med lite puts på presentationen av rätterna avseende accenter som pekade lite hipp som happ och en del särskrivning, så blir det riktigt bra. Jag kan ställa upp som korrekturläsare mot en och annan smakbit i framtiden.

Bordet bredvid befolkades av ett företag med utländska gäster. Oj vilket besvär det blev, för den svenske företagsledaren att översätta menyn till engelska . Mina stämband kliade av iver att få hjälpa till, men jag höll mig. Vildsvin, sjötunga, sparris och svartvinbär är inte så lätt på engelska, om man inte kan. Från bordet hördes "wild pork". Och det stämde ju. Lite.

Tack Anders B, för lunchen. Och Anders J med flera, för servicen.

Adjö, bestämma-sin-dag-själv-friheten.
Hej, arbetesfriheten.

*****


Läs mer om
- Världarvet Gammelstad
- Kyrkbyns kök & matsal.

Andra bloggar om: , , ,

Rubriken Hello Goodbye är en gammal Beatleslåt.

Inga kommentarer: