lördag, februari 09, 2008

Inte klokt

Lämnar du teven, datorn, mobilladdaren eller någon annan mysko apparat i beredskapsläge (Stand by, för dig som inte kan svenska) när du inte använder den?

Jag har tjatat om det förr och jag gör det igen. Skämmes!!!

Energimyndigheten har idag publicerat en rapport där man kommit fram till att den el, som går ut i luften, utan vettig orsak, motsvarar 10 procent av all hushållsel.

"Det skulle räcka till en mindre småstad", sade eko-reportern, utan att tänka vidare på det. 64000 villors årsförbrukning av el för belysning och värme. Så mycket handlar det om. Med 3 personer i varje villa är den "småstaden" snarare en av våra större städer.

Bu för alla, som anser att de inte kan göra något åt situationen. Det räcker med att dra ut en kontakt, om man nu inte besitter intelligens nog att stänga av på annat sätt.

Nu har EU börjat se över vad man kan göra åt situationen. Enkelt, tycker jag.
- Förbjud försäljning av apparater som inte går att stänga av.

Så var det med det!

"Det gåååår inte", kommer man då att få höra.
Nej - Innan man visste att jorden var rund gick det inte att segla kring den heller.

Bara dumsnack alltså.

Och jag vet att du är klokare än så.

*****



PS. Mobilladdare, som ligger kvar med kontakten i väggen, utan att ha en mobiltelefon i andra änden, är en av de vanligaste brandorsakerna här i landet. Hårfönar är en annan. Det har jag fått lära mig på brandskyddsutbildning.

Läs mer i DN.


Energimyndigheten.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: