måndag, september 14, 2009

Blott Sverige

Jag ägnar mig åt lyx. Varje dag. Redan till frukost. En nyttig lyx, dessutom. Så lyxig att vi inte har råd med den själva utan skickar bort den för "förädling" och retur till oss. Ja, inte jag, alltså. Här är kretsloppet redan slutet.

För några år sedan var det den norska laxen, som åkte världen runt några varv innan den hamnade på våra bord.

Nu är det de svenska blåbären. De sägs vara nyttigare än alla andra blåbär. Och väldigt många. 250 000 ton. Min lyx består alltså av färska blåbär i morgonfilet. Den extravaganta vanan kan jag ägna mig åt, eftersom jag är lyckligt lottad med en stugtomt, där 1500 av de 1700 kvadrameterna består av blåbärsris. Alla år har det blivit riklig skörd. Årsbehovet täcks utan problem.

Hur det nu är, så är vi generellt urusla på att ta vara på denna rikedom. Ja, inte jag. Men du. Och du. Och de flesta andra. Vi importerar plockare från andra länder under dubiösa former, låter dem jobba med grovgörat, och sedan exporterar vi blåbären till Kina och andra länder i Asien.

Samtidigt importerar vi blåbär av sämre sort, från USA, Kanada och Polen, bland andra länder. Tranbär, som vi har en hel del av också, hämtar vi i Tyskland. Här säljs bären med tjusiga produktnamn. Blue Berry, blåbärstabletter som ska ge oss god syn. Tillverkas i Danmark.

Är vi inte lite väl blåögda? Skulle vi inte kunna fixa det där själva. Vi har tre gånger så mycket bär i Sverige som i Finland. De förädlar sina inom landet. Men det duger tydligen inte till oss.

Nej - låt arbetslös ungdom gå ut i skogen. Låt dem för jösse namn få en kort tid i friskluften med full a-kassa och tillskott av blåbärsförsäljningen. Det är ju, som sagt en liten, liten begränsad tid, som det är aktuellt. Låt en seriös uppköpare ta hand om råvaran och bygg en fabrik för förädling. Blåbären räcker både till Blue Berry, och till Frödinge med sina pajer. Tro det eller ej. Det blir över till annat också.

Blott Sverige svenska blåbär har.



*****


Läs mer om blåbärskarusellen i DN.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: