måndag, december 07, 2009

Man blir lite knäsvag ...

.. när plötsligt ett uppfordrande utropstecken mot gul bakgrund börjar blinka i nederkanten på skärmen. Särskilt när den blinkar över ikonen för antivirusskyddet. Varning, varning, varning!

Så sätter man då igång jakten för att lista ut vad som fattas. Jojo - här har ingen automatisk uppdatering skett sedan den 30 november. Ajabaja. Och varför inte det då. "Tjänsten är blockerad" är det snustorra budskapet, när man trängt in en bit i teknikaliteterna.

Blockerad!?? Av vem?

Nysta, nysta, nysta....... Inga besked, inga slutsatser kan dras. Till slut efter 93 minuters köande i Telias supportchatt får jag ett råd. Tobias (han heter så, supportören) säger:
- Avinstallera "Säker surf" och installera det på nytt.
Sedan bryts kontakten. Man blir lämnad i cyberrymden.

Först avinstallera! Jaha. Jo, jag hittar hur jag ska gå tillväga. Datorn jobbar på. Och plötsligt slocknar allt. Hupp! I sju sekunder sitter jag och stirrar på datorn tills den plötsligt hickar igång igen. Snart är jag på G. Nu gäller det att hitta var jag ska hämta det där programmet, som jag nyss slängt ut.

Okej. Jag försöker och försöker. "Ladda ner här". Jag gör det fyra gånger efter att förgäves försökt följa rådet att ladda ner programmet på skrivbordet. Men jag får ju aldrig chansen! För bövelen. Nedladdningen funkar finfint. Men vart programmet tar vägen kan ingen sia om. Skrivbordet visar samma ansikte som tidigare.

Till slut, efter en hel kvälls joxande, hittar jag det nedladdade programmet i en vrå, längst bak på hårddisken. Och inte bara ett exemplar, utan fyra! Det är så många gånger som jag försökt.

Dubbelklick och så igång.
- Ange ditt prenumerationsnummer!
Va? Var hittar jag det?
...

Nej, jag ska inte berätta allt. Det skulle bli bloggens längsta inlägg.

Nu är jag igång. Virusskyddet funkar och är uppdaterat upp till sina skinande tänder.

Hej på dig!

*****

Inga kommentarer: