fredag, april 22, 2011

Arktisk vår

Den exceptionellt snabba snösmältningen gör kontrasterna skarpare. Uppe vid stugan sitter vi i solen och äter i behaglig värme. En och annan snöfläck kämpar för sin existens. Så snabbt som snön ger upp i år har jag nog aldrig varit med om. Marken hinner inte ta emot allt vatten, utan är fullständigt mättad, vilket gör att tomten fläckvis ser ut som ett träsk.

En kort (60 m ungefär) promenad ner till stranden, i den bäck som vår stig blivit, gör att jag hamnar i vintern igen. Havsisen ligger fortfarande och ger ett kallt intryck, även om solen får luften ovanför den att dallra.

Långt därute passerar två gäss under ivrigt trumpetande.



*****

3 kommentarer:

iZac sa...

Turligt nog bor vi på en sandkulle så dräneringen är lika bra som alla år! :)
Men snösmältningen verkar gå fort...

Bert sa...

iZac: Sandkulle - Jo, jag tackar jag. Här är det stensluttning. När vi byggde här var det helt torrt i slutet av april det året. Snön brukar bara försvinna rakt ner i underjorden. Men nu har det varit mycket snö och säkert pressar vattnet på från berget bakom oss, så att "vårt" smältvatten inte får plats mellan stenarna.

Turtlan sa...

Här i "Mellansverige " har jag gått i shorts hela dagen.
Sol och varmt uppåt 20 c.

Får se imorgon hur det är vid vår stuga. Lite mindre somrigt gissar jag där i skogen.

Glad påsk