fredag, maj 10, 2013

Låt oss ta chansen

Det pratas mycket om betyg i skolorna nuförtiden. Och inte bara nuförtiden. Alltid, tycks det. Ja  - inte när jag gick i skolan för vi hade samma system alla tolv år som jag gick kontinuerligt och studerade från klass 1 till och med gymnasiet. Och mina, nästan decenniet äldre systrar hade också samma betygsskala.

Den funkade tydligen, för maken till framgångar som Sverige gjort efter det senaste världskriget har vi aldrig upplevt. Varken förr eller senare.

Nu experimenteras det med alla möjliga och omöjliga formler. En del vill ta bort betygen - andra vill att man ska få betyg först när man i princip är förhindrad att göra något åt dem; det vill säga de absolut sista skolåren. Ett fåtal vill ha dem tidigare. Det har varit siffror och bokstäver i olika kombinationer. Lärarna har slitit sitt hår och vridit sina händer.

Idag har jag hört att det finns rektorer som försöker påverka sina underlydande lärare att sätta högre betyg än eleven har gjort rätt för. På så sätt behåller man, eller ökar på elevpengen, skapar mer inkomster till skolan.

Förräderi enligt mig!

Nu tycker jag att vi gör såhär:
Ge samtliga elever, oavsett ålder, oavsett prestation, absolut högsta betyg i alla ämnen. Gör det genom samtliga skolår. Alla kommer alltså efter avslutat gymnasium att få samma chans till läkarutbildningarna, lärarutbildningarna, civilingenjörs- och ekonomutbildningarna och alla andra utbildningar. Jämlikt, rättvist och bra. Givetvis blir alla godkända även på universitetsnivån. Herregud så orättvist det skulle bli annars.

Ingen stress. Ingen press.

Tänk så välfinansierade skolor vi också skulle få.

Sen får vi se hur det går för oss om sisådär 15-20 år.

Vad tror du?


*****
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: