fredag, juli 25, 2014

Hur var det nu då

De där lönsamma och miljövänliga storstäderna, som växer aggressivt ...

När ska vi inse att det inte är bra att fösa ihop folk i jättestäder?

*****

4 kommentarer:

  1. Fast det kan ju vara så att de på landsbygden i högre utsträckning äger två eller fler bilar per hushåll, och då blir ju slutsatsen möjligen något annorlunda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rexxie: Jo, fast här är det ju räknat per fordon, vad jag förstår. Antal km per fordon, alltså. Inte per hushåll.

      En kommentar i Rapport (tror jag det var) menade att det delvis beror på just att fler och fler måste bosätta sig utanför storstäderna för att liksom flugor kring en honungsklick ta sig in till jobbet.

      Radera
    2. Jo, fast rubriken säger ju att "norrbottningar kör mindre bil än stockholmare", och det blir ju helt fel om man räknar per bil och inte per person/hushåll.

      Om vi t.ex har ett fyrapersonershushåll (mamma, pappa, ett vuxet barn med körkort och bil, och ett mindre barn) så kör stockholmarna 1278 / 4 = 321,5 mil per person och år. Norrbottningarna däremot som har tre bilar kör 1178 * 3 / 4 = 883,5 mil per person och år.

      För övrigt: jämt när bensinpriserna diskuteras så får man alltid höra av "icke-stockholmarna" att landsbygden kräver låga bensinpriser eftersom ni har så långt till jobben? Nu helt plötsligt har ni alltså inte det? :-)

      Radera
    3. Jo, Rexxie. Vi har kanske fler bilar per hushåll här i norr. Därtill nödda och tvungna. Men är det då bättre att alla norrbottningar föses ihop i klump kring något storstadshelvete för att köra ännu mer bil?

      Det var huvudproblematiken.

      Radera

Välkommen att kommentera.