tisdag, mars 29, 2016

Gympaläraren

Programmet om gympaläraren på Vanstaskolan i Ösmo fascinerar mig. (SVT1). Där slåss Kalle, som kommer utifrån och ser eländestillståndet som råder.

Ungarna är helt passiva, och sitter hela rasterna böjda med gamnacke över sina surfplattor (som de förmodligen fått av skolan) och spelar spel, eller surfar, surfar, surfar och spelar spel. Idrottslektionerna är katastrof. Många väljer bort dem. (D.v.s. skolkar. Och ingen vuxen bryr sig.)

Kalle kommer med en ny idé. En spelfri vecka. Presenterar den för skolans ledningsgrupp. Oj, vilken entusiasm! Fast tvärtom. En håglös samling lärare sitter mest och säger:
 - Det går inte! Vi kan inte gå runt och hindra eleverna från att spela.
Redan tidigare hade Kalle pratat med rektor och försökt få till en "låsning" av surfplattorna i likhet med vad man gjort med stor framgång på en skola i Huddinge, med mycket positivt resultat. Den lösningen skulle enligt Vanstaskolans rektor "kväva kreativiteten". Han var helt emot, att spärra ut vissa appar från surfplattorna.

Den spelfria veckan fick till slut gehör.
 - Men jag tänker inte gå runt och kolla, sa en lärare.
Sällan har jag sett något så håglöst som denna ledningsgrupp. I ett vanligt företag skulle de bli avsatta direkt.

Nu blev det succé. Ungarna började leka. Det behövdes bara att lägga ut ett långt rep i en korridor, så var dragkampstävling igång. Några pingisbord blev väldigt populära. Ett par roddapparater ställdes upp och det blev tävling mellan årsgrupperna. Och hör och häpna; även lärarna var med!
Dataspelet Counterstrike möblerades upp IRL i gympasalen. Succé igen. Till och med en elev som aldrig ville göra något fysiskt, blev "frälst".

När veckan var slut, och de lånade maskinerna och bordtennisborden var på väg bort, ville eleverna ha mer.
 - Vi har inte de ekonomiska möjligheterna, sa rektorn.

Nu vet jag inte riktigt hur det blev med det. Men jag blir fullt övertygad om att med de rätta åtgärderna av driftiga och idérika skolledare och lärare, så kommer våra unga att börja må bättre. Inför detta program visade det sig att eleverna tillbringade sin tid mer stillasittande än "kvinnor som väntar på att få bli opererade för fetma", enligt en forskare som är med i programmet!!! Det sas rakt ut att ungarna skulle ha lägre levnadslängd än sina föräldrar.

Jag gillar att bli häpen.
Men jag gillar inte varför jag blir det, i just detta fall.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Kollar inte på gympaläraren. Vilket är tur eftersom jag förmodligen skulle bli tvärilsk. Är skeptisk till skolan, där elevinflytande tycks viktigare än lärarens ämneskunskap. När jag var barn hände det att det delades ut örfilar. Var det bra det? Nej, icke. Men här borde det gå att hitta någon medelväg. Känslan jag får av skolan idag är illavarslande. Björklund har försökt men inte vågat sig på elevinflytandet. Rektor bestämmer i samråd med eleverna. Är det demokrati? Eller är det något annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan jag säga dig. Tvärilska låg i luften här hemma också. Och jag får en stark känsla av att hemmets curlande glider över till skolan också. Och vart det leder vet jag inte, men känslan är inte trevlig.

      Radera

Välkommen att kommentera.