torsdag, juli 23, 2020

Nähä - ...

.. det var inget att göra. Det fick rätta till sig själv. Under uppsikt, förstås. Men fick också löfte om ett läkarmöte på måndag, då vi ska diskutera vad som finns att göra om problemet kvarstår.

Att få två arytmiattacker så pass nära inpå varandra har ju i alla fall hittills varit mycket ovanligt. Ibland har det ju gått år emellan, och ibland har attacken varat en kvart. Obehagligt är det i vilket fall, även om det inte är särskilt farligt.

Nu fanns ingen möjlighet till elkonvertering idag. Det kräver en del logistik. Jag fick en dubbel dos av min ordinarie medicin. Men det var mest som förebyggande, eftersom symptomen då redan hade försvunnit.

Jo, jag fick en kopp kaffe och en ostmacka också.

Sedan åkte jag hem.

Tack till härlig personal på akutintaget i Sunderbyn!

*****

6 kommentarer:

Gabrielle sa...

Usch. Låter jobbigt det där med arytmier.
Hoppas det lugnar ner sig. Och att läkarna slår sina kloka ihop och kommer med nån bra förklaring och behandling. Allt gott!
Varma hälsningar från "min" ö, Sandskär, i Söderhamns skärgård.
Alltså på rätt sida Dalälven.

Thalassa sa...

Usch och fy! Låter ganska likt mina problem. Jag har åkt in och ut på SÖS många gånger sedan början av året - planerat, ej akut! Ultraljud visar friskt hjärta, ingen infarkt el infarktrisk men 15-20.000 extraslag per dygn. Konvertering utesluten då de flyttar mellan kammare och förmak. Testar olika betablockerare men inget tycks hjälpa. Fruktansvärt obehagligt då jag ofta går omkring med ”vibrationer” o hjärtklappning. Kan rätta till sig av sig själv, men börjar misströsta. Ny dygnsEKG-koll tidigt i höst.

Hoppas du får hjälp! Det ska bli Intressant att höra vad de kan hitta för lösning för dig. Och - ursäkta att jag blev så mångordig om mina problem i DIN blogg.
Hälsningar från ”min” Udde i Nyköpings skärgård

Bert Bodin sa...

@ Gabrielle RW

Tyvärr finns det ingen förklaring till varför fenomenet uppstå, mer än ett "el-fel" i hjärtat. Vad som utlöser attacken vet man heller inte riktigt. Medicinsk behandling - ja, men med förbehåll.

En operation, kallad ablation, kan bli aktuell. Men den är heller inte med 100 procent garanti. Man går in med en sond via ljumsken och via blodkärl in i hjärtat och "bränner" bort en liten yta där impulserna bildas.

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Det låter nog värre för dig än för mig, med så många sjukbesök i år. Hoppas att dina utredningar leder framåt.

Lycka till, för oss! 🤗

Thalassa sa...

Innan jag avslutar denna sjukjournal måste jag tillägga: en ablation gjordes på vår son för 3-4 år sedan. Enligt honom var ingreppet helt problem- och smärtfritt, och lyckades tydligen på första försöket. Han har inte haft några rusningar efter detta, men jag vet att det ibland måste göras om.
Ja, lycka till för oss!

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Ja, vi får se vad det blir.