måndag, september 07, 2020

Natur i stan

Det är inte bara ute i fritidshuset som man kan njuta av djur och natur. Idag har jag varit i stan och gick under eftermiddagen en liten tur i hemmets omgivningar. Vi har en del parker i närheten och jag gick mot muséet, där jag fick syn på en nötkråka. Jo, jag har sett den många gånger förr, men de har alltid varit så skygga och ovilliga att visa upp sig ordentligt. Men idag råkade jag på en individ som ställde upp. I alla fall något sånär.

Jag hade bara mobilkameran i fickan, så det fick bli som det blev.


Nu gäller det bara att avgöra om detta är den europeiska, eller den sibiriska varianten. 

Det är viktigt!



 

 

 

 

 

 Uppdatering: Enligt flera rådgivare verkar det nu konstaterat att det är den sibiriska varianten jag träffat.

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Aldrig, inte vad jag vet i alla fall, har jag sett en sån fågel! Nötkråka .., det innebär väl att den äter nötter och då borde den ju finnas här?

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Framförallt verkar den äta frön från våra cembratallar. Det är där man ser dem.

Men visst käkar de andra nötter också.