torsdag, september 24, 2020

Tro inget annat

Jag är restriktiv när det gäller vistelse utanför hemmet. Jo - jag äter lunch på lokal ibland. Då väljer jag förstås ställen där jag vet att saker och ting funkar med diverse restriktioner.

Idag såg jag tyvärr gäster som verkade totalt omedvetna om läget. Det var fyra män och en kvinna som sammanstrålade för lunch. En och en anlände de. Och det blev ett rejält kramkalas. Alla kramades med alla. Och det var "men oj så roligt att se dej" och "det var länge sedan" med mera.

Jag kanske missbedömer; de kanske var känt testade och fullproppade med både antikroppar och t-celler. Vad vet jag. Men i så fall tycker jag att man kan föregå med gott exempel.


Nedan en checklista som jag fick mig tillsänd via Facebook. Tag intryck, om du inte redan gjort det med ditt sunda förnuft. 


Det är inte över ännu! Håll ut!


När jag håller avstånd är det för att:

 😉 Jag är smart nog att veta att både du och jag kan vara asymtomatiska, men ändå kan sprida viruset.

 

😎 Nej, jag lever inte i rädsla för covid 19-viruset; jag vill bara vara en del av lösningen, inte problemet!

 

🥸 Det känns inte som att regeringen kontrollerar mig; jag kan bidra till att stoppa infektion.

 

🥰 Världen handlar inte om mig. Allt handlar om oss tillsammans

 

☺ Att hålla mig till åtgärderna gör mig inte svag, nervös, dum eller kontrollerad. Det gör mig medveten om infektionsspridningen.

 

😊 Att hålla sig till åtgärderna är inte politiskt. Det är ett val om folkhälsa och sunt förnuft!

*****

4 kommentarer:

Allmycke sa...

Korta och koncisa föreskrifter. Det gillas!

Bert Bodin sa...

@ Allmycke

Folk ska inte få en chans att inte förstå.

Cecilia N sa...

Toppenlista!

Bert Bodin sa...

@ Cecilia N

Konkret och enkel.