tisdag, september 22, 2020

Vad tycker du ...

.. om chili? Jag kan tycka det är gott. Bara det inte får mig att få brännskador och andnöd. 

Så illa var det väl inte vid lunchen på Savoy idag. Men vissa av grönsakerna, som låg i thaicurrysåsen var jag tvungen att hoppa över. Det blev för mycket. Broccolin och blomkålen, liksom förstås laxen och räkorna klarade att simma ovanför och smakade alltså bra.

Men nog verkar det ha blivit inne med chili. I snart alla sammanhang. Härom sistens råkade jag ut för en grönsallad som var pepprad till oätlighetens gräns. Då klagade jag faktiskt.

"Chillar" du mycket?
*****

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Allt är bäst med måtta! :-)

Bert Bodin sa...

@ Rexxie

Oj, så kloka ord! 🙃🤭

Thalassa sa...

Jag chillar mycket numera - i soffhörnan. Vad gäller det andra chillandet - väldigt, väldigt försiktigt! Tycker det gör ont i alla slemhinnor på väg till magen, och andra smaker försvinner.
Måste berätta om en mkt aktuell nära-döden-upplevelse: Till gårdagens frukost hade B tagit fram ett bröd ur frysen. Det såg helt vanligt och ”bekant” ut med en del mörka strimlor, eftersom jag ibland blandar strimlade oliver i det bröd jag bakar. Det var INTE oliver utan någon sorts superheta jalapenos! Sonen chillar rätt ordentligt. Frågan är väl om han ska få behålla stugnycklarna. Brödet åkte i komposten som väl dör nu...

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Haha - vilken historia.

Jag har precis samma syn på chili; alla andra smaker försvinner. Vad är det kocken vill dölja?