onsdag, februari 17, 2021

Kvällen räddad

Ny dator. Då vet man vad man har att göra.



*****

14 kommentarer:

Elisabet. sa...

Lycka till! Men du verkar ju vara en fena på det där tekniska.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Men det där med nyinstallation följer inga mönster. Man får gissa sig fram.

Men nu är en del fixat. Det här är den första kommentaren jag besvarar. Du blev premiärprimadonna. Grattis!

Thalassa sa...

Kul! Hoppas du blir nöjd med den.
Även jag ”får” en ny - fick avisering idag att den jag beställt i söndags nu är på väg. Jag använder nästan bara paddan numera, men till längre texter och en del annat behöver jag en dator ibland. När båda USB-portarna slutade fungera på den gamla, trötta datorn var det dags. Tycker alltid det är roligt att börja med en ny.

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Jovisst är det kul med nytt. Men man önskar att det skulle gå att bara överföra innehållet från den gamla.

Nu blir det istället ett jox med att "installera" de vanliga sajterna och då gäller det att komma ihåg alla lösenord, som liksom satt låsta i den gamla datorn.

Men det löser sig nog. Med tiden.

Allmycke sa...

Min gamla dator gav upp igår så idag var det dags för en ny, lättare och mindre variant. Hade stålsatt mig att jag skulle tvingas tillbringa hela dagen med att installera allting på nytt - men så blev det inte alls. Med bara mail-adressen på plats liksom föll allting ner där det skulle... Undrar egentligen exakt hur mycket information om oss dödliga som finns ute på nätet - utan att vi är medvetna om det.

Bert Bodin sa...

@ Allmycke

Oj. Det lät bekvämt. En sådan "funktion" har jag aldrig hört talas om. Jag anlitar dig nästa gång jag byter dator. 😇

Allmycke sa...

Jag fattar egentligen ingenting alls! Till och med bilden jag använde som bakgrund på gamla datorn bara uppenbarade sig och alla lösenord utom ett fanns där det skulle vara. Just därför jag undrar hur mycket av ens hemligheter och annat som finns där ute...

Turtlan sa...

Det är väl det där Molnet man kan ha allt i.
Använder datorn’ ibland men det mesta är via telefonen.
I alla fall är hela datortillvaron enklare än förr. Inget modem som ska koppla upp eller skärm stor som en .... klump.

Det enda är väl dessa lösenord och inloggningar på jobbdatorn. De tröttar ut mig!

Bert Bodin sa...

@ Allmycke

Förmodligen har vi lämnat ifrån oss massor av information om oss själva. Jag försöker vara lite restriktiv i olika sammanhang. Men jag har egentligen ingen aning om hur det lyckas.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

"Modem"??? Här slutade vi med sådana för 15 år sedan, eller så. Nu är det Wifi som gäller, både hemma och i stugan.

Du ska nog vara glad åt lösenord. Egentligen. ;-)

Turtlan sa...

Menade NÄR det var modem. Om jag kommer ihåg rätt så fick jag fiber / bredband år 2000 där jag bodde förut.

Det är väl inte lösenorden i sig utan dessa eviga inloggningar det blir på en dag.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Jo. Men det får man ta. För säkerhetens skull.

Thalassa sa...

Idag ska jag få hem min nya. Det är rätt länge sedan jag installerade en PC men hoppas på One Drive, Molnet el liknande ... När jag bytt ut min Padda och iPhone under senare år har det ju varit som Allmycke säger: allt på sin rätta plats efter första inloggningen.
Betr lösenorden håller jag med och måste erkänna att jag syndat väldigt mycket - har samma lösenord till massor av grupper/sidor. Kanske borde se över detta ... puh.

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

När jag för ett drygt år sedan blev med ny telefon erbjöd Telia att konfigurera den. Allt från den gamla hamnade i den nya.

Jag har aldrig tänkt att samma sak skulle kunna göras med datorn. Men så har heller aldrig satt mig in i One drive eller molnet. Jag har nog helt enkelt dragit mig för att lagra externt. Har extern hårddisk istället där vissa saker lagras.