fredag, juli 30, 2021

Fredagstradition

När jag var barn, och för den delen också ung, så fanns en sträng tradition i det bodinska hemmet. När skolan var slut för dagen på fredag, var det inte "after work" som gällde. (Man gick ju förresten i skolan på lördag också.) Nej - redan i trapphuset anade man vad som var på gång. Ty traditionen fanns i många hem; städning pågår. Dammsugaren var i farten, mattor hade burits ner till piskställningen på gården. 

Det var bara att rycka in. Piskkäppen i hand och iväg. Det kunde ibland bli min uppgift. 

Idag blev min uppgift att dammsuga och dammtorka. Självpåtaget. Vädret grått. Jämngrått, men inget regn. Lite ovant, får jag säga. 

Men då passar det ju bra med fredagstraditionen från förr.


*****

2 kommentarer:

Anonym sa...

”På fredag ska man städa, det vet varenda tant! Och pojkens snälla mamma, hon gjorde likadant....”. Så sjöng Gullan Bornemark i Sudda, sudda. I min barndom. ellem

Bert Bodin sa...

# ellem

Det har du fullständigt rätt i. Tänkte inte på den visan. 🙃😊