måndag, maj 23, 2005

Om jo

Själv har jag aldrig någonsin haft svårt för att uttala det svenska språket. Kanske är det för att jag är född och uppvuxen här. Trodde att bokstavskombinationen "..eu...." uttalades "ävv", "eu", eller "äu". Men nu har jag förstått att det inte är så längre.

Hörde en reporter i SR P1, som inför den stora mediahändelsen i lördags i Kiev, rapporterade om "joråvisionsschlagerfestivalen".

Men det är klart - nu när vi tillhör Joropa får man väl anpassa sig. Medlemsskapet i JO måste ju avspegla sig någonstans. Betala med jorå behöver vi ännu inte här i Sverige, men det kommer säkert så småningom. Inte mig emot.

Är det helt enkelt så att vi hellre hade velat bli USA:s (alltså jag menar joässäjs) 51:a delstat? Dit har vi ju länge varit, och är, på väg mentalt och kulturellt. Och när svenska folket inser att man inte fått den viljan igenom väljer man istället att i alla fall anglifiera sig på andra sätt. Till och med Volvo går ut i sin svenska reklam och erbjuder "addition-paket" (??!!!)till sina bilar. Inser dom inte att det bara är rent töntigt. Vad är det för fel på "tillbehör"?

Fast ejänklien kanske man inte skall bry sig. Får tänka över detta ordänklit.

Nä - jag tror jag blir tokig.

Hallå! Kan jag få en tid hos terapjoten.

Inga kommentarer: