torsdag, oktober 04, 2007

Ett väldigt eget inlägg

Ibland blir man ställd. Särskilt när man tror att man kan, men upptäcker att så inte är fallet. Och inte blir det bättre av att fundera. I detta fall är det så.

En god vän ringde mig för att få råd.

- Heter det egen, eller egna?
- Ja det beror väl på om det är singularis eller pluralis.
- Gör det? Men om man då säger "min egen cykel", kan man då inte säga "min egna cykel" också.
- Det låter lite konstigt.
- Ja men om man då säger "jämtarnas egna län", "lulebornas egna park" eller "ölänningarnas egna bro till fastlandet".
- Inte så tokigt ändå. Fast jag kan nog tänka mig att säga eget, eller egen i de där exemplen, också.
- Men vad är rätt då?

Vad tycker du. Har vi invecklat oss i något dialektalt, eller finns det en regel för vad det skall heta. Själv blev jag väldigt osäker, ju mer vi talade om det och till slut gav vi upp och satsade på att enas om att gå på italiensk finmiddag den 27 oktober istället.

Det var betydligt enklare att avgöra vad som var rätt eller fel i det fallet.
Men det var en helt annan sak.

*****


Andra bloggar om:

Inga kommentarer: