onsdag, juli 18, 2012

På jobbet ...

.. går det rätt lugnt till på min avdelning såhär mitt i juli. Tjänstersenärerna har semester. I min grupp är vi två som jobbar, mot normalt sex personer. Ja, jag var ensam de två första timmarna och hade inga problem att hinna det jag skulle. Förutom att rädda ett par kunder som skulle checka ut från hotellet i Oulo. En nyanställd receptionist hade missat att allt var förbetalt från oss och krävde betalning. Eller damen som skulle på konferens i Poznan, eller han som inte fick ut sin biljett ur automaten på Köpenhamns flygplats.

Nåväl - Allt det där löste sig före fikat klockan halv nio. Och jag ska väl erkänna att fikarasten blir liiiite längre än vanligt. Igår råkade chefen ringa precis när jag gått iväg på fikat. Hon är på semester och ville ha svar på några frågor.
 - Men han kan ringa mig sen, sa hon till växeltelefonisten.
Jag ringde 45 minuter senare.
 - Nu har du fikat jäkligt länge, sa chefen.
 - Nja, sa jag. Min dator låste sig så jag var tvungen att fixa det också. Och sen så var jag tvungen att gå upp och tvinga ner Anette, som suttit ännu längre. Och det tog tid, för hon ville inte.....
 - Ja, ja .... kan du bara kolla om en bokning blivit avbeställd i god ordning, eller om den.....

Så löste sig det också.

Sedan fick jag sufflera Anna, som för sitt liv inte kunde förstå vart två kunder ville åka.
 - We want to go to Gullever, sa dom.
 - Sorry, sa Anna.
 - To Gulliver, sa paret, som var från Nya Zeeland lite extra tydligt.
 - I don't understand, sa Anna.
 - Pst, sa jag. Anna, de menar kanske Gällivare.
 - Nothing do see there, sa Anna
 - Okay, sa paret. Then we want to go out to the islands.
Det blev en tur till Klubbviken. Ingen affär för oss alltså.

Ja, sådär går dagarna. Lite avslappat får jag väl påstå. Men det behöver vi.

Avslutade dagen med en bokning till Ljubljana, samt  fem i fem, en konsult som skulle resa från Santiago de Chile till Pajala och retur med två dagars stopp i London.
 - På fredag, sa kunden.
 - På fredag??
 - Ja på fredag den (vad det nu var) i september.
Pust, tänkte jag och insåg att jag kanske skulle klara att få gå hem utan övertid, trots allt.
 - Du kan ringa mig imorgon med några förslag, sa kunden.

Jag fixade förslagen och mejlade dem till kunden. Sedan gick jag hem.

Stan vimlar av turister. Sommarsolen lyser starkt. Serveringarna är fullsatta. Värmen är här.

*****

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Värmen... jasså det är hos er den är :-)
Härligt!

Gulliver... den var go :-)
Händer det ofta att ni får "rycka in" som turistbyrå?

Liiite längre kafferast även på mitt jobb just nu... Som variation ;-)

Bert Bodin sa...

Turtlan: Ja - det händer att vår privatavdelning får vissa "turistuppdrag". Men oftast är det bara lite allmänna upplysningar i samband med att de köper resor. Vi försöker hänvisa så mycket som möjligt till Turistbyrån, som ligger 200 m ifrån oss.