tisdag, augusti 13, 2013

Vad i helvete

- Halv tolv, suckade damen utanför Nordea uppgivet och ljudligt, när jag gick förbi på väg till jobbet strax före åtta.

Det var en äldre kvinna, lite uppklädd. Jag fick en känsla av att hon kommit från någon by utanför stan för att göra ett ärende på banken.

- De öppnar nog klockan åtta, tänkte hon säkert innan hon tog dagens enda förmiddagsbuss in till stan.

Jo - pyttsan!

"Vad i helvete har dom för sig i banken före lunch?"
Var det inte så Hasse och Tage sjöng en gång i tiden.

*****

6 kommentarer:

Gabrielle sa...

Och...hm...borde dom på banken inte ha ännu mindre att göra nu för tiden när dom slutat hålla på med pengar (kontanter)?

Bert Bodin sa...

Gabrielle: Vet du... Jag tror att de har orgier i penninghögarna där inne i valven. :-)

Cecilia N sa...

Halv tolv till tre ...
Heltidsjobb på det stället kan ju inte vara mer än halvtid. Knappt ...

Bert Bodin sa...

Cecilia N: I sanningens namn måste jag berätta att de har öppet lite längre. Men varför man inte öppnar förrän vid lunchtid begriper jag inte. Den här tanten var pensionär, ja säkert i 80-årsåldern och förmodligen van att vara morgonpigg.

Jag hörde hennes besvikelse.

Turtlan sa...

Min mor har samma erfarenhet angående klockslag. Hon grymtade mycket när hon var tvungen att beställa tid på lokala Nordeakontoret där hon bor för att få hjälp med ett litet ärende.


Bert Bodin sa...

Turtlan: När jag bytte bank (även om jag inte vet om det blev något bättre) så frågade min bankman om anledningen.
- Ska jag vara sanningsenlig, frågade jag.
- Gärna, sa hon.
- Jo. Droppen var när Nordeas styrelseordförande i en intervju menade att han kunde ge VD:n hur många exklusiva lägenheter som helst, om han hade lust. Det var när VD:n hade fått en 12-rummare på Strandvägen i och med att han tillträdde.
- Han måste ju ha någonstans att bo, när ha är i Stockholm, sa ordföranden.

Min bankman kände väl till den där intervjun. Hon förstod min besvikelse.

Totalt kundfientligt uttalande enligt min mening. Förstår inte varför han får vara kvar.