fredag, maj 30, 2014

Årets lataste ...

.. dag har snart passerat. Inte ett skapandes grand har jag gjort. Vädret har inte uppmuntrat till några större stordåd heller. Visserligen rätt varmt och fint på morgonen även om solen dolts bakom moln, men senare kom regnet. Ett lätt sommarregn, som strilat oavbrutet. 

Det blev soffan, fåtöljen, stolen, soffan igen ... Ja, du fattar. Läsning, lyssning, fika, mat. En liten inspektionstur ut på tomten. Kollat spenat-, ärt och rädisodlingen. Tittat till de nya skyddslingarna i stenpartiet.

Nåja. Snart får jag i alla fall en betydelsefull uppgift. Ut i regnet för att fixa tillbehör till middagen. Det är jag som "komponerar" den idag.

Det blir grillad och ugnsbakad torskrygg. Till det serveras jordärtskockspuré och de där tillbehören som jag var ute i regnet och införskaffade. Smörfrästa rallarrosskott. Goda som sparris med lite salt på. Nyttiga lär de också vara.

Sverigekaka, nybakad och hemgjord åkerbärslikör blir desserten som serveras med kaffet.

Inte så dumt med lata dagar, trots allt.

Västerbottenbakad torskrygg med jordärtskockspuré
 och smörfrästa rallarrosskott.

*****

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, så gott det ser ut! Vi behöver lata dagar ibland, särskilt i intensiva perioder. Så regnet idag har varit välgörande på många sätt! Här i Skellefteå har det regnat hela dan och gör så fortfarande. Dock har jag jobbat idag men det blev ingen kvällscykeltur. ellem

Bert Bodin sa...

Ellem: Sysslolöshet kan vara väldigt välgörande emellanåt. Jag hade mycket väl kunnat måla innertak idag när vädret var grått. Men jag struntade i det.

Jotack - middagen blev god.